Recension av boken "Paradigmskifte på gång?"

På semestern nu i år läste jag Pia Hellertz' fantastiska bok "Paradigmskifte på gång?”. Vi bodde i en liten mysig stuga på den Jylländska nordvästkusten som hade ett härligt uterum där man kunde sitta och läsa trots den blåsiga sommaren. Jag har skrivit en recension som ligger ute på Bokus sajt och jag återger den också här:

”Tankemönster är kraftfulla saker. De förändrar världen. I boken "Paradigmskifte på gång?" har Pia Hellertz gett en översikt över de bärande tankemönster, eller paradigm, som styrt utvecklingen av tänkandet på jorden sedan forntidens mytologier och fram till dagens materialistiska vetenskap. Pia beskriver hur paradigmen hittills har avlöst varandra där gamla föråldrade tankemönster ersatts med nya som är mer i kontakt med den äkta verkligheten omkring oss och hon besvarar i andra halvan av boken frågan i bokens titel: Står vi åter inför ett nytt paradigmskifte?

Med ett lättsamt, humoristiskt men ändå kompetent språk som vittnar om att Pia är otroligt påläst och behärskar ämnet till fullo visar hon att de tecken hon kallar "anomalier" och som alltid har förebådat tidigare paradigmskiften nu hopar sig. Insprängt på ett naturligt sätt i texten finns guldkorn i form av väl valda citat från historiens kloka människor. De sticker till lika skönt som ett korn av havssalt i mörk choklad när man böljande flyter med i bokens flöde som tryggt tar oss genom tidsåldrarna.

Pia avslutar boken med en utblick mot framtiden som åter blir besjälad och levande - efter det nya paradigmskiftet. Det är trösterik läsning.

Om du vill ha koll på hela det mänskliga tänkandets utveckling och sannolika framtid koncentrerad till 140 sidor ska du läsa denna bok. Rekommenderas varmt med full poäng!”

Boken kan köpas på Bokus och Adlibris och recensionen kan också läsas här.