På elva dagar har 19 stycken av Anders bok Monetärekonomi – Humanitetens ekonomi sålts, trots en ovan och okunnig marknadsförare! Alltså undertecknad.
Jo, jag vet att detta av många uppfattas som skryt och sådant får man inte hålla på med i Sverige, nej, usch och fy. Men nu är jag glad för sambons och vårt bokförlag Averbis skull, så jag gör det ändå.
Själv är jag negativt inställt till reklam på TV när man hela tiden bryter in i programmen, eller en bra film. Man kommer liksom av sig i stämningen. Och jag har ingen chans att välja bort de störande momenten — utom att gå ut ur rummet. Men det har de jäklarna fattat. För de ökar ljudet på TV:n och fullkomligt skriker ut sina reklambudskap till oss när vi står i köket och brer oss en kvällsmacka. Eller passar på att ta en kissepaus. Det är som våldtäckt, för man kan inte värja sig.
Men vari ligger skillnaden mellan reklam och marknadsföring?
Jag köpte boken ”#författarboken – från idé till releasefest” av Kristina Svensson för att lära mig lite om hur man för ut en bok och fick mig några kloka ord om marknadsföring. Hon citerar engelskan Joanna Penn som skrivit en bok om att marknadsföra böcker och håller även kurser för egenutgivare och förlagsanställda:
”Att marknadsföra din bok handlar om att berätta för personer som vill lyssna om det du brinner för. Det är varken skumt, fult eller komplicerat.”
Hon lärde sig själv av sina erfarenheter. Sex år innan hon skrev boken om marknadsföring satt hon med garaget fullt med sina osålda böcker och visste inte hur hon skulle bli av med dem. Idag lever hon på sitt skrivande och föreläsande. Vilket är en bedrift, för det är inte många som kan försörja sig som författare idag. Förlagen tar det mesta av bokförsäljningen. Om jag minns rätt så får den som skrivit boken max 24 kr per bok om man inte visat sig vara storsäljare och har kunnat förhandla sig till högre utdelning. Och den ynka lönen skall man vara glad åt sa en stor förläggare, för det viktigaste är väl att man fått någon att ge ut boken. Alla som brinner för sitt skrivande får kanske aldrig chansen, så antalet egenutgivare har formligen exploderat på marknaden. Man tar saken i egna händer, bokstavligt talat.
Ja, som Martinus har skrivit, ens rätta plats är där man brinner för något. Och just nu brinner vi för att föra ut information om hur man kommer ur den ekonomiska medvetslösheten och kan skapa en bättre och rättvisare penninghantering. Till glädje och välsignelse för hela mänskligheten. Med små steg.
Hädanefter kommer vi att skicka "Nyhetsmail" till dem som figurerat med sina e-postadresser i olika gruppmails bland kosmologi-intresserade. Vill du inte ta emot våra nyhetsmail, har du din fria vilja att svara med ett ”Nej, tack!”, så får du inga fler mail från oss. Det är skillnaden mellan marknadsföring och påtvingad reklam. Valmöjligheten.
Hälsar
Marja